Heraltický potok – potok, nebo stoka? Badatelsky orientované vzdělávání 3V – vědě a výzkumu vstříc

Již podruhé jsme se s devátou třídou zhostili nelehkého úkolu, který jsme obdrželi z projektu NatTech. A ani tentokrát to nebylo jednoduché. Cílem druhého bádání bylo zjistit, nakolik jsou znečištěny toky nám nejbližší.
Protože vyučovací hodiny nejsou nafukovací a jedna roztomilá říčka protéká právě naší obcí, rozhodli jsme se podívat na zoubek právě jí. Čistota vody se dá zkoumat dvěma způsoby. První je trošku složitější a vyžaduje sadu testů, nemusíme ale kvůli tomu do vody. Tyto testy měří hodnotu pH vody, obsah dusitanů a dusičnanů (čím jich je více, tím hůř). Druhý způsob je zábavnější, ale musíme kvůli tomu do vody 🙂 . Některá zvířátka totiž vyhledávají čistou nebo naopak špinavou vodu – těm říkáme indikátoři. Schovávají se pod kameny, přichycení ke klacíkům nebo se pohodlně vznáší na hladině. A tak jsme je hledali (ze břehu, ale i zbaveni bot ve vodě).
K čemu jsme nakonec došli? Měřili jsme na čtyřech úsecích. V rybníku za Grundy, před obcí, v obci a za obcí. Naměřili jsme vysoké hodnoty všech látek, které by tam neměly být. Stejnou hodnotu nám také prozradil výskyt larev chrostíků, jepic a hlavně pijavek a nitěnek. Tento nehezký stav Herličky je patrně dán nadměrným hnojením polí, ale také průsakem v obci, protože hodnoty spolu s proudem rostly 🙂 .
S výsledky tohoto bádaní se pětice děvčat z deváté třídy (Lada Antalová, Kristýna Šreková, Veronika Kurowská, Nikola Varyšová a Aneta Fojtíková) jela podělit 21. 10. 2014 na Masarykovu střední školu zemědělskou do Opavy. Jelikož opět soupeřily v těžké konkurenci a srovnání výsledků bádání není jednoduché, budeme si na jejich hodnocení muset ještě chvíli počkat.

Mgr. Radek Hnilica

 Povina publicita

„Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském kraji“,
reg.č.: CZ.1.07/1.1.00/44.0008

 

A jak to na MSŠZ v Opavě dopadlo? Výtečně!!! Děvčata obsadila v těžké konkurenci 1. místo! Gratulujeme.