OKAP: Svět techniky v Ostravě – 8. a 9. třída

Ve čtvrtek 20. 2. 2020 jsme s žáky osmých a deváté třídy navštívili Populárně naučné centrum Velký Svět Techniky v Ostravě. Žáci si mohli zvolit ze tří vzdělávacích programů – Modul Robotika, Modul Periodická soustava prvků a Modul Vesmírná Odysea. Ve všech programech si žáci prakticky vyzkoušeli nejrůznější úkoly zaměřené na danou problematiku.

Modul Robotika

Plní očekávání jsme vyrazili do naučného centra, kde jsme se seznámili s naším školitelem a průvodcem programu. Žáci si nejprve vyslechli přednášku o vniku a vývoji robotiky a poté zkusili vytvořit program, kterým pomocí příkazů krok vzad a otočka o 90° vlevo formou hry posunovali „robota žáka Davida“ do cíle. Poté nastala další fáze, kdy ze stavebnice LEGO žáci sestavili robota a vybavili jej třemi čidly. Následně pro něj tvořili program. Snažili se, aby se robot po přiblížení k překážce dokázal orientovat, otočit a objet ji. Všichni se náramně bavili a čas nám uplynul velmi rychle.

Modul Periodická soustava prvků

Náplní modulu bylo seznámit žáky formou hry a vlastního poznání s vybranými chemickými prvky. V první řadě se žáci seznámili s vlastnostmi prvků a také se systémem, s jakým jsou prvky uspořádány v periodické tabulce. Následovalo praktické cvičení, které obnášelo práci s  plynovým kahanem, identifikaci prvků podle barvy plamene a chemické srážecí reakce. Jelikož byl tento modul kratší než ostatní, ve zbývajícím čase jsme stihli navštívit chemické divadlo na téma světlo a luminiscence a interaktivní výstavu CRASH. Tato výstava se věnovala ,,neviditelnosti“ chodců, řízení dopravních prostředků pod vlivem alkoholu a životu po autonehodě.

Modul Vesmírná Odysea

Vzdělávací program se odehrával v budoucnosti, kdy planeta Země byla téměř zničena a lidé kolonizovali Mars. S žáky jsme se ocitli na palubě kosmické lodi, která získávala suroviny z planet a planetek Sluneční soustavy. Žáci v roli posádky museli řešit krizovou situaci, ke které došlo po srážce s neznámým vesmírným tělesem a část lodi byla poškozena. V rámci úkolů byly využity znalosti z chemie, fyziky i zeměpisu. Vyzkoušeli jsme si sestavit monočlánek, museli jsme se zorientovat v mapě hvězdné oblohy a využít znalosti a orientaci v periodické soustavě prvků. Asi nejzábavnější a zároveň nejděsivější  částí celého programu bylo zlikvidovat a získat vzorky nebezpečného vetřelce. Vše se zdařilo a posádka se bezpečně vrátila na svou domovskou planetu Mars. Celý program, který trval 180 minut, si žáci užili a získali nový pohled na využití teoretických znalostí získaných ve výuce.  V autobuse cestou zpět si žáci plni dojmů vyprávěli své zážitky.

Mgr. Leon Vašinka, Mgr. Radek Hnilica, Mgr. Nikola Machelová